Monday, 8 October 2007

Estoinian Airi tänapäev ja tulevik...

Estoinian Airi tänapäev ja tulevik võimalikud lahendused ja mis oleks Eestile parim


Estonian Air on hetkel SASi käsutuses kuigi formaalselt SASil pole isegi enamusosalust siit tekib ka esimene küsimus kas tänapäeva ettevõtja riskiks investeerida kui tal on vähemusosalus aga ülejäänud kaks omanikku on passiivsed (kuna ühel neist omanikkest pole võimalust investeeringuteks ja teisel pole selleks lihtsalt tahet) ? Vastus on väga selge EI. Sellele toetudes tekib loogiline järeldus mida on meedias ka kajastatud et oleks kõige parem kui riik müüks oma osaluse et ettevõtja saaks vabalt tegutseda. Et müüme siis loomulikult SASile. Järgnevates punktides proovin siis läbi mängida võimalikud variandid.

1.SAS on 100% Estonian Airi omanik.
1.1Kui SAS saab ka enamusosalust Air Baltikus siis on tal äkki kaks lapsukest ühes ja samas liivakastis. Üks lennufirma on aga jõudnud oluliselt suuremaks organisatsiooniks kasvada (ja see ei ola Estonian Air) ja ma ei näeks põhjust miks peaks investeerima ka teise ettevõttesse et nende vahel tekiks konkurents, loogilisem oleks leida N 2 ettevõttele muu tegutsemis suund. Ehk Air Baltikule ettevedamine Riiga idast ja kohalikku tellimuslendude turu vajaduste rahuldamine samas jätkub ka ettevedamine SASile Kopenhaagenisse ja Stockholmi.

1.2.Kui SAS ei saa enamusosalust air Baltikus.Samas on see ikkagi vähetõenäoline kuna Lätil on just praegu investeeringuteks riskantsesse ärisse nagu lennundus veel vähem võimalusi. Sel juhul tõesti palju ei muutu status quo säilib.

2.SASil on 49 % ja ülejäänud 51 % on näiteks Lufthansal või Airfrance KLMil olukord oleks enamvähem 50/50 (iseasi kas nad on sellest huvitatud). See ona ka reaalne võimalus mis meie õlleturul täitsa toimib Saku õlletehase näol mille aktsionäärid on muudes riikides konkurendid. Sel juhul hakkaks Estonian Air ettevedama nii sellele teisele osanikule kui ka SASile.

3.SASil on 49% ja ülejäänud 51% on töötajate omandis. Siis oleneks kõik juhtide oskusest ja ehk töötajad oleksid veelgi rohkem huvitatud et Airil läheks veelgi paremini oma firma ju.


Siin analüüsiks mida need variandid tähendaksid reisijatele (Eestile).

1.1. variant oleks ehk kõige ebasoodsam kuna otselendamise võimalused ei paraneks vaid mõnedel puhkudel tekkiks vahepeatus Riias ja mõne aja pärast kiruksime Air Baltikut mitte Estonian Airi ja hinnad nendel suundadel kus pole odavalennu firmasid hinnad mõnevõrra tõuseksid.

1.2. variant oleks reisijatele muutusteta

2. variant oleks reisijate võimaluste avardamine. Reisijad saaksid valida kas Frankfurdi või Kopenhaageni ja Stockholmi kaudu.

3 Teenindus läheb esialgu kindlalt paremaks pärast aga kõik sõltub oskuslikust juhtimisest samas oleks loogilisem otselendude suhtarvu suurenemine.


Mis aga saab töötajatest ?

1.1 Töötajad lähevad üle Air Baltikusse mõned kontoritöötajad koondatakse. Osadel töötajatel palgad tõusevad osadel langevad olenevalt ametiühingu meelekindlusest ja tegutsemistahtest.

1.2 ja 2 puhul kõik jääb enamvähem nii nagu on.

3. Tekiks oma firma tunne ja ühine eesmärk.


Kas SASil on vähemusosalus ? Juriidiliselt küll aga kes teab ega pole SASi ja Cresco vahel lepingut mis sätestaks ühise tegutsemise protseduurid (nõukogus hääletamine ja puha)? Seda pole avalikusel teada ja ei saagi. Cresco on väike investeerimispangake kes peab investeeringuteks ise raha kokku laenama lennunduses aga läheb seda vaja väga suurtes kogustes.


Arvan et oleks huvitav pilgu heita kas mis on Estonian Air hetkel ehk mida ta õieti omab?

Kinnisvara on suurelt jaolt juba müüdud lennukite omanik on ILFC (International Lease and Finance Corporation) ja nad on Airile liisitud, natukene maapealset tehnikat ja ehk hangaar on ka Airi, tööliste tähtajatud lepingud (mis on muide väga soodsad just kõige suurema kuluartikli osas lendurite palgad).

No comments: